Söderberg och två strategier för kärlek

Jag antar att det är en form av yrkesskada, men det är sällan jag uppfattar människor som rationella. Tyvärr är det lättare att se i andra än sig själv men det gäller givetvis mig också.

I mitt förra inlägg förde jag fram åsikten att män måste lära sig stå ut med kvinnors upprördhet. I en kommentar till inlägget skriver Ulf T (vilket jag hoppas han accepterar att jag citerar):

Det där känns verkligen igen!

”Jag vet att jag beter mig som en 2-åring, jag vill inte att du ska acceptera det”

Har du någon förklaring till varför många kvinnor har denna tendens till att börja med?

Själv känner jag att det är djupt rotat i mig att jag måste kunna stå för det jag säger, och därför tvingas disciplinera mig så att jag aldrig beter mig som en 2-åring. Hur vanligt menar du att det är att män häver ur sig tokigheter för att ”de bara ville höra hur det lät”? (Det kanske är vanligare än jag tror, men jag har själv svårt att minnas att jag stött på det).

Jag svarade med en spontan kommentar men har haft frågan gnagandes i bakhuvudet sedan dess.

Så i morse läste jag en orolig förälders läsarfråga till en tidningspsykolog och kom att tänka på Hjalmar Söderbergs välkända citat från Dr Glas:

Man vill bli älskad,
i brist därpå beundrad,
i brist därpå fruktad,
i brist därpå avskydd och föraktad.
Man vill inge människorna någon slags känsla,
själen ryser inför tomrummet
och vill kontakt till vad pris som helst.

Söderbergs citat ger mig rysningar för det träffar en nerv långt ned i mänskligheten som är få förunnat att kunna formulera, men tekniskt sett har han fel. Han beskriver en strategi men det finns två. Strategin Söderberg beskriver handlar om att aktivering, systemen slås på, människan agerar och blir belönad av känslomässig stimulans. Även negativa känslor är belönande i avsaknaden av positiva, eller om man aldrig lärt sig ta emot positiva känslor.

I relationer är den andra strategin deaktiverande. Samma behov av att bli älskad men strategin är att ta död på alla inre och yttre uttryck för behovet av intimitet, relation och kärlek. Om den första strategin handlar om att få någon form av reaktion för att det i det finns hopp om kontakt handlar den andra strategin om att undvika varje form av negativ reaktion för i det finns hopp om kontakt.

Så långt vill jag sammanfattningsvis förmedla två fenomen. Det första är att vi alla är irrationella. Det andra är att i brist på kärlek blir våra system antingen aktiverade eller deaktiverade.

Åter till män och kvinnor. Båda vill bli älskade. Mäns önskan om kärlek har en nyans av längtan efter uppskattning eller respekt, kvinnors önskan om kärlek har en nyans av längtan efter gemenskap eller engagemang i relationen.

Mönstret är att kvinnor blir kritiska och män drar sig undan. Kvinnor anammar den aktiverande strategin, män den deaktiverande. Kvinnor är kritiska men vill uppleva engagemang. Män drar sig undan men vill uppleva respekt. Båda är irrationella strategier.

2 thoughts on “Söderberg och två strategier för kärlek

Kommentera

