Sex som en belöning är en giftig tanke

Många män behöver lära sig två lärdomar som är förvirrande motstridiga, ”Tänk aldrig att du förtjänar sex!” och ”Tänk alltid att du förtjänar sex!”. Tråkigt nog är det också ungefär samma män som behöver lära sig båda budskapen.

Jag ska beta ner det. Om du någonsin har läst på Flashback eller på annat sätt kommit i kontakt med frustrerade män, särskilt frustrerade yngre män, så har du nog hört resonemanget, ”jag är ju så snäll, varför faller kvinnor bara för skitstövlar!”.

Det är ett samhällsfenomen att sparka på sårbara och svaga män. Jag tycker det är förkastligt, tänker inte ägna mig åt det och har stor empati för dessa män. Det är fullt normalt att bli frustrerad på en värld som lurar en på konfekten, som inte vill ge en någon chans eller belöna att man sköter sig. Problemet är att självrättfärdigandet är självdestruktivt. Bitterheten är självuppfyllande och leder inte till något gott, eller till sex för den delen.

Om det bara vore några enstaka frustrerade män som hamnade i det här mönstret hade det inte varit tillräckligt generellt för den här bloggen men så är det inte. Jag uppfattar att många män, då och då, hamnar i liknande tankar om sex,  ”varför älskar hon mig inte, ser hon inte vad jag behöver, jag gör ju allt hon vill, jag har alltid behandlat henne rätt”.

I bakgrunden finns tanken att man borde få vad man förtjänar, sex, när man gör så mycket, är så sympatisk. Ur ett rättviseperspektiv borde förstås alla få vad de förtjänar, världen borde vara rättvis, men om hon inte lyssnat när du berättat hur du upplever situationen måste du överge tanken på att få vad du förtjänar och finna en framkomlig väg att skaffa vad du behöver.

Så anledningen till att det är farligt att tänka att du förtjänar sex är att det blir en tröst, en flykt från verkligheten. Enda sättet att lösa dina problem är att konfrontera verkligheten.

Nu vänder vi på det. Anledningen till att du bör tänka att du förtjänar sex är för att det bästa sättet att lyckas som man, särskilt när det kommer till attraktion, är att ha en air av självklarhet över sig. Du förtjänar sex för att du är du och dina behov är viktiga. Du måste fortfarande kämpa för det och göra vad du ska, men du förtjänar att kämpa dig till vad du behöver.

I serien Lillyhammer beskriver huvudpersonen, en amerikansk mafioso som fått vittnesskydd i Lillehammer, det som, fritt ur minnet: ”kvinnor är en belöning efter en dags hårt arbete, en välförtjänt njutning, som ett gott mål mat.”

Jag skriver för att jag tycker kärlek, människor, familjer och relationer är viktigt. Jag delar inte hans syn på kvinnor och sex men jag har stött på så många män som har ett komplicerat förhållande till sina egna behov att jag tycker hans budskap är uppfriskande tydligt. Du förtjänar att tillfredsställa dina behov!

Första steget mot att få sina behov tillgodosedda är att stå för dem, åtminstone inför sig själv. När man hamnar i den negativa loopen av tankar om att man förtjänar att få något, särskilt sex, så är en stor del av problemet i allmänhet oförmågan att verbalisera vad man vill ha och acceptera att man har behov som är värda att tillgodoses.

Jag hoppas det är tydligt. ”Jag förtjänar sex för att jag är en schysst kille” är inte samma psykologiska inre funktion som ”Jag vill ha sex och förtjänar att se till att mina behov tillgodoses”.

Den första tanken handlar om att vilja ha sex och att någon annan borde se till att det blir så. Eftersom man inte riktigt klarar att stå för tanken, ”Jag vill ha sex på korsen och tvärsen, det är jag värd och jag tänker kämpa för att se till att det blir så”, så retirerar man till tanken att någon annan borde förstå och ge en vad man vill. Inom psykologin kallas det regression när man retirerar tillbaka till ett barnsligare förhållningssätt. Detta är ett sådant exempel. Som barn kan man förvänta sig att större och klokare vuxna ser och tillgodoser ens behov även när man inte förstår dem själv. Som vuxen behöver man ta ansvar för sina behov själv.

Mansrollen är hård. Det finns lite utrymme för regression, särskilt på det sexuella planet. Därför måste man acceptera sina behov och kunna kämpa för dem.

Kommentera

