Peka ut målet du ska ta ansvar för

Jag har nämnt ansvar några gånger. Att man måste lära sig ta ansvar för sitt liv. När jag kollar på vad folk hittar hit för så är en vanlig fråga något i stil med ”män som tar ansvar”. Härligt, tänker jag!

Smolket i bägaren är att min erfarenhet säger mig att män har svårt att förstå konceptet även om de själva kommit fram till att det är dags att de tar tag i sina liv. Vad innebär det egentligen att ta ansvar? Det innebär att peka ut målet och leda alla andra dit.

Jag misstänker att de flesta som googlar om att män ska ta ansvar är kvinnor och de är förmodligen lika förvirrade över konceptet som många män. Läs detta igen, peka ut målet.

De flesta män som har problem med detta har inget mål. Platsen inom dem där egna önskningar borde funnits är som ett tomt hål fyllt med en sörja av deras kvinnas förväntningar, fragmentariska betraktelser av vad som är ett bra sätt att vara och en önskan om att bli älskad.

Jag är full av empati för kärleksbehovet. Alla människor behöver bli älskade, men män blir sällan älskade för att de är undergivna.

Sätt upp dina målbilder. Om du har barn föreslår jag att du utforskar vad du vill bygga upp för kommande generationer. Vet du vem du vill vara för din familj och för dina barn så har du förmodligen ett hyfsat klart mål.

Eftersom män har så svårt att sätta sig själv först behöver de också fokusera på vad de själva vill. Sexuella mål är både svåra och motiverande så börja där.

En man som är familjefar och har tydliga mål för sin familj, ”jag vill bo i …”, ”av mina barn förväntar jag mig …” samt tydliga mål för sitt sexliv ”en sexuell fantasi jag vill förverkliga varje helgmorgon är …” har en god grund att stå på.

Om dina mål andas saker som ”min flickvän vill …” eller ”hon skulle aldrig acceptera …” så är det bara att börja om. Det är inte acceptabelt. Ibland känner jag mig elak och manschauvinistisk när jag pressar män att formulera mål. Då ger jag mig själv en mental örfil och påminner mig om två viktiga lärdomar. Den första är en av mina grundläggande värderingar, varje människas uppgift är att sträva efter att få sina behov tillgodosedda. Jag vet att det kan låta lite provocerande att det gäller män också. Den andra lärdomen är helt enkelt att för kvinnor är det i de allra flesta fall fullkomligt självklart att tydligt deklarera vad de vill.

9 thoughts on “Peka ut målet du ska ta ansvar för

  1. Vad råder du mannen med en målet ”en sexuell fantasi jag vill förverkliga varje helgmorgon är …” vars mål andas ”det skulle flickvännen aldrig acceptera” ?

    Tänker även att ”av mina barn förväntar jag mig att…” i mångt och mycket är något man som föräldrar måste vara överens om. Åtminstone om föräldrarna bor ihop. Eller hur tänker du där?

    • @Emma,

      Håller du inte med om att det är önskvärt att välja en partner med vilken man har möjlighet att sträva mot att förverkliga sina drömmar och realisera sina livsmål?

      En konsekvens av att man verkligen börjar ta ansvar för sina egna mål skulle kunna vara att man inser att man inte kommer nå dem med sin nuvarande partner. Då har man något att ta ställning till.

      • Ja, fast jag skulle hellre betona att om man vill något med relationen visar man också att den är betydelsefull. Man gör den betydelsefull genom att lägga sin förhoppningar till den och aktivt göra den till en del av ens framtidsplaner.

  2. Pingback: Mer om att formulera mål | Johan Grå

  3. OT: en språkfråga. Intressant att du skriver ”smolket i bägaren”. Lärde mig häromdagen att det på engelska heter ”a fly in the ointment”, men i ordboken översätts detta med ”smolk i mjölken”. Själv skulle jag ha sagt ”smolket i glädjebägaren”, men ”smolket i bägaren” går ju också bra.

  4. @ Ulf T: ”Håller du inte med om att det är önskvärt att välja en partner med vilken man har möjlighet att sträva mot att förverkliga sina drömmar och realisera sina livsmål?” Absolut. Jag vet att det är kanske inte alltid är så lätt i praktiken. Men någonstans är ju vi alla ändå ansvariga för vår egen lycka såtillvida att det är upp till oss själva vilka val vi vill göra i livet.

    ”En konsekvens av att man verkligen börjar ta ansvar för sina egna mål skulle kunna vara att man inser att man inte kommer nå dem med sin nuvarande partner. Då har man något att ta ställning till.”

    Så kan det absolut vara i vissa fall. Men här är det i mitt tycke enorm skillnad på vilken sorts relation du har till den där partnern. Kan inte låta bli att tycka att det känns lite hm känslokallt att resonera så när det gäller ett seriöst förhållande, även om jag förstår vad du menar. Visst finns det lägen då man liksom har nått vägs ände och relationen tär mer än den ”när” och det är dags att dra vidare eller iaf ta en paus för att få en chans att utvecklas som person. Men precis som Johan var inne på här ovan borde man väl väga in relationens ”egenvärde” i ekvationen med. För mig är en seriös relation ett stadium där man är ett vi, ett team. Där det inte längre bara handlar om två personers personliga utveckling. Utan även relationens utveckling, tvåsamheten som man tillsammans kämpar för att utveckla. Speciellt tydligt i relationer med barn där det är extra viktigt att kunna sätta någon annan liten persons behov före sina egna en tid om det behövs. Självfallet ska man inte utplåna sig själv och sina egna behov bara för att man är en del av en familj/tvåsamhet. Men tycker det är värt att ta med i diskussionen iaf.

  5. @Emma,

    Kan inte låta bli att tycka att det känns lite hm känslokallt att resonera så när det gäller ett seriöst förhållande, även om jag förstår vad du menar.

    Det var inte menat att vara känslokallt, utan snarare… effektivt, kanske. Man kan lika gärna ta ställning för förhållandet, och tydliggöra för sig själv vad det är man behöver kämpa för.

Kommentera

