Under ilskan finns de verkliga behoven

För ett tag sen skrev jag ett inlägg om att män inte ska vara rädda för och låta sig kontrolleras av kvinnors ilska. Lustigt nog valde en kvinnlig läsare att förtydliga poängen med ett vredesutbrott i kommentarsfältet som hon tyckte jag skulle ta intryck av. Ironin är obetalbar.

Idag tänkte jag beskriva hur du kan börja förstå och ta kontroll över din egen ilska.

Två vanliga sätt män reagerar på kvinnors irritation är genom att dra sig undan eller genom att bli arga. Båda varianterna innebär att man tappar kontrollen. Det är försvarsbeteenden och om du vill vara en ansvarstagande man som vinner både din egen och din partners respekt är försvarsbeteenden något du ska undvika.

Du har säkert hört hur du ska hantera ilska förr. Det vanligaste rådet är att räkna till 10. Det är inte ett dåligt råd men vi ska titta på något mer grundläggande idag.

Jag tänker lägga till begreppet aggression för vi måste skilja på känslan (ilska, irritation, vrede osv.) och att bete sig ilsket (aggressivt).

Aggression kan vara instrumentell eller reaktiv. På vanlig svenska betyder det att vissa använder aggression som en strategi för att få vad de vill, andra reagerar aggressivt. De vanligaste i gräl är att man är reaktiv, något händer inom en som gör att man blir arg och agerar ut det med aggressivt beteende, som att höja rösten.

Se det som ett kort sidospår för att jag vill flytta fokusen från aggressivt beteende till att något som egentligen är mycket mer komplext händer i din känslovärd som gör att du inte kan hålla dig från att bete dig aggressivt. Om du är bra på att sätta ord på dina känslor vet du säkert att det finns ilska där, men, och här kommer tricket, det finns alldeles säkert något mer där också. Kan du identifiera några andra smärtsamma känslor i samband med ilskan?

Bakom ilskan finns nästan alltid någon form av smärtsamma känslor, skam, sorg, ångest, rädsla osv.

Känslor har en mycket påtaglig funktion. Hjärnan bearbetar mycket mer information än vi klarar att göra oss medvetna om. Känslorna är ett resultat av den informationsbearbetningen. Via känslor får vi medveten information om oss själva eller miljön, känslorna har fysiska uttryck som exempelvis ansiktsuttryck som förmedlar information till andra om hur vi upplever situationen och känslor ställer om både kroppens och hjärnans funktion för att kunna hantera den uppkomna situationen.

Just nu är jag mest intresserad signalen till dig själv. Om du har en smärtsam känsla men den mycket snabbt döljs av ilska så förlorar du informationen du skulle fått från den första känslan. Det duger inte för du behöver den informationen.

Vad är det då som händer i ett vanligt gräl, mikrosekunden innan du blir arg? Jo, det väcks känslor som antingen har med relationen eller din identitet, bilden av dig, att göra.

Det här är djupt personligt så jag kan inte sätta fingret exakt på vad som väcks hos dig men jag ska ändå försöka ge några ledtrådar så att du förstår vad jag menar och kanske får det lättare att hitta rätt i din egen känslovärld.

Det absolut vanligaste är att kvinnors ilska har något med relationen att göra, allra vanligast är att de saknar upplevelsen av engagemang, de känner sig ensamma, otrygga. Den absolut vanligaste orsaken att män blir arga har med identiteten att göra, de känner att de inte duger, de är otillräckliga, förminskade.

Andra vanliga relationsfrågor handlar om huruvida jag kan lita på att min partner finns där för mig, om hon stöttar mig när det är svårt, om hon bryr sig om mig både när jag vill ha närhet och när jag behöver frihet att kontrollera mitt eget liv, om hon åtrår mig.

Andra vanliga identitetsfrågor handlar om vad konflikten gör med min självkänsla, om jag känner skam för vem jag är, skuld för vad jag gjort, om jag kan upprätthålla mina gränser, om jag är värd att älskas. Hierarki är också viktigt för identiteten men komplicerat att skriva om för få människor talar om sig själva på det viset men vi har en sorts inbyggd mätare för om vi upplever oss vara högre eller lägre i rang än andra och den kan väcka starka känslor när vi känner oss förminskade, respektlöst behandlade eller på något annat sätt upplever att någon försöker komma över oss i hierarkin.

Nu har jag uttryckt mig generellt och inte på något sätt uttömmande men jag hoppas det ändå kan ge en ledtråd.

För om du förstår vad som händer innan ilskan är det lättare att hantera ilskan. Du får fler alternativ till att bara försvara dig. Tänk dig att du som många män känner att du inte duger. Istället för att bli arg eller dra dig undan, ta känslan på allvar. Bestäm dig för att du duger och att du förtjänar att den bilden upprätthålls av både dig själv och din partner, se till att det blir så. Om du bara agerar ut ilskan som väcks av smärtan för att du inte känner att du duger kommer det bara förstärka upplevelsen av att vara maktlös och svag, det är inte stärkande för någon. Om du istället exempelvis kan ta hand om din egen oro och sätta rimliga gränser för vad du ska ta åt dig av och hur du ska låta dig behandlas är det troligare att du finner ett konstruktivt sätt att göra det på.  Till syvende och sist handlar det som mycket om det jag skriver om att ta ansvar för vad du behöver.

Kommentera

