Undvik att vara otrogen i ett enkelt steg

Jag har fått frågor om hur man undviker att vara otrogen och om att sakna spänningen i otroheten. Det finns ett sätt att undvika otrohet, som borde vara givet, men inte är det. Hemligheten är … ”var öppen och ärlig mot din partner”. Sluta inte läsa där, det är inte fullt så självklart.

Att vara otrogen är på ett sätt naturligt. De flesta människor blir då och då attraherade av någon annan, även om de är i en stabil relation. För vissa ligger det närmare till hands att vara otrogna. Värderingar påverkar. Alla kan vara otrogna och vad som avgör om man är otrogen eller inte är i hög grad hur frestad man tillåter sig vara.

Om du undviker att äta lunch ensam med den snygga kollegan som det är så kul att prata med kommer du alldeles säkert undvika att vara otrogen. Om du försöker sätta gränsen när hon lutar sig mot dig för en kyss med lätt särade läppar, tung andning, enorma pupiller och rodnad på kindbenen kommer du sannolikt misslyckas.

Vad har det med ärlighet och att sakna spänningen att göra. Jo, spänningen göds av hemlighet. Om du delar ditt liv med din partner och inte gör sådant som känns svårt att berätta för honom eller henne kommer du naturligt begränsa spänningen som gör det svårt att hantera frestelsen. Både för att dun undviker situationer som din partner misstycker och för att hemlighetsmakeriet i sig är en del av spänningsmomentet. Dessutom är det bra att dela ditt liv med din partner. Ni bör veta en hel del om varandras liv. Hur ska ni annars kunna vara där för varandra och känna närhet?

Det är fullt naturligt att sakna både spänningen och älskaren/älskarinnan efter en otrohet, särskilt om det pågått ett tag. Det är en sorg, men korset man får bära är att bära den sorgen själv. Däremot kan man ta på allvar att man önskar sig spänningen och försöka finna den i relationen.

5 thoughts on “Undvik att vara otrogen i ett enkelt steg

  1. Här måste jag (troligen för första gången) invända å det skarpaste. Jag instämmer i att det kan uppstå situationer som lätt kan leda till otrohet, men har detta verkligen med spänning att göra? Man behöver inte berätta allt för sin partner, för det skulle kunna ha en motsatt effekt till den du redogör för, nämligen att man tycker att det är helt på sin plats med ”lite äventyr”, eftersom man ju är så öppen. Uppriktigt sagt skulle jag tveka om jag plötsligt fick frågan om jag faktiskt ville veta allt min fru varit med om. Inte för att jag misstror henne det minsta, men i alla fall…Är detta något jag faktiskt behöver veta eftersom risken för felaktiga tolkningar är monumental. Sannolikt är det mesta (allt?) rätt oskyldigt, men det kan ta sig andra dimensioner i min fantasi.
    Och precis av denna orsak kommer jag inte att berätta för henne om precis allt.
    Någon definitiv gräns kan jag självfallet inte sätta, men den torde ligga rätt långt från att säga nej tack till lunch, men ett gott stycke på den säkra sidan från det du beskriver som det andra råmärket.

    • Jag är bara glad över invändningar och tycker du berör något intressant.

      Folk som är otrogna trots att de egentligen inte tänkte vara från början brukar glida in i det. Man börjar som vänner, blir allt närmare … det trappas upp.

      Man kan skydda sig mot det genom att vara så nära sin partner att det helt enkelt inte finns plats för att en konkurrerande bästa vän växer till något annat.

      Vill man leva så? det är en annan fråga. Leder alltför mycket öppenhet och närhet till att man vill ha en affär bara för att man behöver lite äventyr? Så kan det förstås vara. Det råder också viss diskussion bland kliniker och forskare på området om vad som leder till ett bra sexliv att vara riktigt emotionellt nära eller att vara spännande för varandra för varandra genom att upprätthålla en viss distans.

      Det kan säkert vara lite olika men det säkraste kortet om man inte har tillräcklig attraktion i relationen är förmodligen för mannen att upprätthålla viss distans och för kvinnan att vara nära. Det hindrar dock inte att man är öppen och har tydliga regler för kontakten med det andra könet.

      Vad tänker du själv? Det låter som att du lutar åt att upprätthålla viss distans? Vad är ok för din fru och dig att ägna er åt men bäst att den andra inte känner till?

  2. Att vara otrogen kan få många parter att bli svikna. Själv har jag inte varit den som var otrogen men det känns som jag mitt upp i ett helvete dessutom förlorade min bästa vän. Jag måste säga förlora när ingenting är som det varit förut. Känns som heta träffar är allt av ”vänskapen” som finns kvar och jag vet inte om jag fortsätter på grund av prestige. För att jag kan. Men han håller mig med alla medel så långt ifrån sig som möjligt efter att allt uppdagades. Var det verkligen det här man behövde?
    Nä, ni som är sugna på att vara otrogna… Gör inte er partner så besviken… Och ge inga löften till någon annan som ni inte kan hålla… Det känns som man förlorat allt… Den trygghet jag hade bara försvann och på något vis är jag ju del i det valet…

Kommentera

