Vardagliga maktspel

Jag har varit på lunch med ett äkta par, kollegor till mig, och på förekommen anledning vill jag meddela följande:

  • Om din fru har brunt bälte i en kampsport och upprepade gånger antyder sin kampvilja så finns det ett par saker du ska göra, ingen av dem är att undergivet berätta för andra att hon beskyddar familjen. Le överseende fungerar om du har viss respekt. Vad jag verkligen rekommenderar är att retas och brottas med henne, och se för guds skull till att vinna. Var lättklädda redan från början, det kommer spara tid.

    Hon hade inte gift sig med någon som är 30cm längre och 30kg tyngre om hon tände på att dominera dig fysiskt, brunt bälte eller inte.

  • Om din fru skäms över hur förtjust hon är i actionfilmen du valde när du fick välja film för första gången på ett och ett halvt år, lyssna till hennes beteende, inte hennes ord. Vänta inte ett och ett halvt år till med att välja film igen. Det gäller även om hon generat nämner att det förstås är mycket klichéer i Hollywoodfilmer.

    Låt inte din fru välja filmer som ingen av er tycker om, det är att betrakta som ett självskadebeteende, var inte medberoende.

    En god tumregel är att allt som får en kvinna att bli generad och upphetsad samtidigt är att betrakta som en guldgruva.

  • Om din fru vill dansa Salsa så innebär det att hon gillar att du för.

    Som många moderna kvinnor är hon ambivalent, och ja, att hon brottas om kontrollen på dansgolvet är besvärligt när du redan har fullt upp med att räkna takt och komma ihåg turer. Se det som att hon utmanar dig, inte uppmanar dig. Hon kanske inte vet det men hon vill inte vinna.

    Ta hjälp av dansläraren. Du är inte den första vars kvinna har svårt att acceptera att mannen styr. Passa på, det är ett av de få tillfällena i ditt liv som du får någon annans hjälp att förföra din fru.

10 thoughts on “Vardagliga maktspel

    • Det var något av det vidrigaste jag läst. Jag klarar inte Hostel och jag snabbspolade Saw för jag undrade om de kunde göra något av den filosofiska undertexten. Vidriga filmer.

      • Den där filmen klarade inte mitt psyke, genuint onda religiösa människor som vill kunna titta in i livet efter detta genom att använda ett tortyroffers sista timmar som ”titthål” in himmelriket, helvetet eller vad det är de tror på. Det är så utstuderat själviskt och ondsint att jag inte fixar det. Ångrar bittert att jag såg delar av den, jag var så arg och upprörd så jag skakade.

        Jag är nog för mycket romatiker för sånt där. Gillade ”Eternal Sunshine of a Spotless mind”, den var ganska klurig. Eller ”I huvudet på John Malkovic”.

  1. Tur man har en sambo som verkligen har filmsmak (hon har ingen musiksmak dock). Det är ganska Hollywoodfritt här, men vi betade systematiskt av de flesta länder i Europa och deras filmproduktion, för några år sedan. Jag fastnade för finsk film, just för att de ofta har en riktigt bra skröna som story i botten, sambon gillar dansk, spansk och tysk. Det är sällan andra människor kommer hit och kollar på film för de tycker vi är konstiga.

    Vill man bedriva lite male studies rekommenderar jag varmt den finska filmen ”Finnjävlar” – könsrollerna i vårt östra grannland skiljer sig till viss del från våra. Mycket bra film, tillhör nog bland de tio bästa filmer jag någonsin sett (och jag har sett massor), och man kan ha frun med sig, definitivt.


    (Har återutgivits på DVD med den svenska titeln Finnjävlar, orginaltitel Häjyt)

      • Jag har faktiskt två romatiska filmer med rätt tragiska slut. Det är mycket sällan jag snyftat till när jag sett filmer, men de här tyckte till och med jag var rätt känslosamma. Vill man ha en storbölande hustru framför TVn funkar de bra.

        ”Gegen die Wand”. Tysk-turkisk suicidal fyllbult ingår konvenensäktenskap med turkisk partypingla som vill fortsätta med club-hopping och snorta kokain, istället för att giftas bort. Det blir känslomässiga komplikationer som ingen av de räknat med.
        Fantastisk musik på köpet (turkisk, rumänsk, bosnisk)

        ”Innan regnet faller”. Om kriget som aldrig inträffade, mellan makedoner och den albanska minoriteten i landet, och en Romeo och Julia-historia. Eller två kanske, som flätas samman. Och lika fantastiskt soundtrack som sig bör i filmer från Balkan.

        (Har några romsk-serbiska kompisar från Kosovo, som flydde undan den albanska gerillan UCK, in i Makedonien, efter att UCK beslöt sig för att rensa Kosovo på icke-albaner. Det var ytterst nära att Makedonien drogs in i kriget på Serbiens sida. Romerna räknades som kollaboratörer…)

  2. Pingback: Vad blir dörrmattornas motdrag « Toklandet

Kommentera

